Uit onderzoek blijkt dat veel organisaties, waaronder het MKB, zover nog niet zijn. Werkgevers, klein of groot, zijn vanuit de Arbowet wettelijk verplicht een veilige werkomgeving te bieden aan werknemers. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon is een mogelijkheid om invulling te geven aan deze verplichting. Het aanwijzen van een collega voor de rol van vertrouwenspersoon lijkt dan zo makkelijk. Maar is dat wel een goede keuze?
De interne vertrouwenspersoon kent de organisatie goed. Toch blijkt de bekende positie van de collega/ interne vertrouwenspersoon juist drempelverhogend te werken. Kan hij of zij een objectieve houding aannemen? Is de vertrouwelijkheid wel gegarandeerd? En is deze collega/interne vertrouwenspersoon bij machte om het Management Team in deze kwesties te adviseren? En wat gebeurt er bij belangenverstrengeling?
Allemaal redenen waarom veel medewerkers in het MKB, maar ook bij grotere ondernemingen, aangeven liever in gesprek te gaan met een externe vertrouwenspersoon. De grotere afstand wordt juist gezien als voordeel. Het is wel van groot belang dat de externe vertrouwenspersoon bekend is binnen het bedrijf en gemakkelijk te bereiken is voor de medewerkers.
Bovendien hebben externe vertrouwenspersonen meer ervaring opgedaan met ongewenst gedrag, waardoor er ook sneller gewerkt kan worden aan een oplossing.
Waar de meeste externe vertrouwenspersonen alleen in actie komen bij ongewenst gedrag, heeft InVertrouwen ook aandacht voor het voorkomen ervan. Met begeleiding, coaching en training werkt zij aan het realiseren van een veilig werkklimaat. Voorkomen is immers beter dan genezen.
Wil je eens van gedachten wisselen? Neem dan voor een vrijblijvend gesprek contact met ons op.
Comments